Spillprogrammering er gøy!

Breakout

Midt oppe i Javascript- og Python-programmeringen snublet jeg over kurset CS50's Introduction to Game Development fra Harvard (ligger på Edx). Det så så morsomt ut, at jeg var «nødt» til å prøve det. Jeg hadde jo en gang i tiden en drøm om å bli spillutvikler!

Kurset baserer seg på to programmeringsspråk jeg ikke hadde prøvd meg på før: Lua og C#, men takket være en innmari dyktig instruktør er det absolutt overkommelig å finne ut av – så lenge du har litt grunnleggende programmeringskunnskaper på plass.

CS50s kurs i spillutvikling.
Instruktøren Colton Ogden er god til å forklare ting på en lettfattelig måte.

Jeg har ikke fått tid til å fullføre kurset ennå, men har levert noen av oppgavene – blant annet fikset litt på et Breakout-spill som er laget i Lua med spillrammeverket Love 2D. Dette rammeverket er rett og slett genialt (og lynkjapt), og det er ikke mange linjene med kode som skal til før du har laget bakgrunner som scroller, sprites som beveger seg eller andre ting som normalt er ganske tidkrevende å få på plass (da jeg holdt på med 6510-programmering på Commodore 64 måtte vi fikse alt selv – «spillrammeverk» fantes ikke).

Du finner kildekoden til spillet på min Github-konto »

Og en video som viser hvordan det fungerer på Youtube »

Publisert: 31. desember 2019 (oppdatert: 16. juli 2023)
#utvikling#spillprogrammering#programmering#lua#c#