Utviklingsmiljø for 6510-programmering for Commodore 64. VS Code, KickAss assembler, Vice-emulator og 64 Debugger.

Commodore 64-programmering på Mac-en

Jeg skrev nylig en sak for Digi.no om hvordan jeg har lekt meg litt med programmering for Commodore 64 på Mac-en min. Så kan man kanskje lure på hvorfor? Fordi det er moro! Og fordi det var en artikkelserie om 6502/6510-assemblerprogrammering på Commodore 64 som var startskuddet for journalistkarrieren min – i 1988-1989.

Den gamle Commodore 64-boksen ble solgt på begynnelsen av 90-tallet, noe jeg selvfølgelig angrer på nå – men jeg har alltid en emulator «på lur» og det hender jeg fyrer opp ett av de gamle spillene.

Før jul oppdaget jeg at Commodore 64-emulatoren (Vice) hadde sluttet å virke på nyeste versjon av Mac OS (Catalina), og det fantes ikke ferdig kompilerte versjoner av denne lenger. Det viste seg at det var lettere sagt enn gjort å få det hele til å fungere. Vice 3.3 krever nemlig også en 6510-krysskompilator, og den var heller ikke kompilert. Og Vice trengte et bibliotek for å gi low-level tilgang til lyd, tastatur, mus, osv. Det var litt styr å få skrudd det hele sammen, men jeg fikk det til å fungere – og lærte masse i samme slengen.

Etter at jeg hadde fått liv i emulatoren igjen, begynte jeg å undersøke om det var mulig å bruke VS Code (kodeeditoren jeg bruker til vanlig) til å programmere i 6510-assembler. Det viste seg at det fantes flere tillegg som integrerer VS Code med Kick Assembler – en utmerket 6510-assembler skrevet i Java, og som lar seg kjøre på både Windows og Mac OS (og evt. Linux). I tillegg fant jeg også en debugger for Commodore 64.

Du kan lese flere detaljer om hvordan du selv setter det opp på Digi.no »

Etter å ha satt opp et Commodore 64-utviklingsmiljø bygget rundt VS Code på Mac, har det slått meg hvor mye enklere det er å programmere i maskinkode for C64 nå med moderne verktøy, sammenlignet med hvordan det var på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. En moderne kodeeditor gjør livet enklere, og så slipper du jo å vente på den ulidelig trege 1541-diskettstasjonen også.

De gamle demoene jeg lagde på slutten av 80-tallet kjører fint i emulator på Mac-en.

Det viser seg at jeg ikke er den eneste som er interessert i «retro-programmering». For det første så lages det stadig flere utviklingsverktøy for Commodore 64, og det finnes også massevis av ressurser på nettet som beskriver Commodore 64-en i detalj, og forklarer hvordan du kommer i gang med C64-programmering.

For det andre ser det ut til at produksjonen av spill til Commodore 64 faktisk har begynt å ta seg opp igjen! På Facebook-gruppen C64.com samles mange C64-entusiaster, og det legges stadig ut informasjon om nye spill som er under utvikling. Jeg har også tidligere skrevet en artikkel på Digi.no om et par nordmenn som holder på med spillutvikling for Commodore 64: Nordmenn koder i 6502-assembler: Nå sendes spill til 80-tallets Commodore 64 ut til hele verden på diskett og kassett.

Gå til forsiden